De skapar ett hem på sex timmar

petra isabell bjurfors homePetra och Isabell sysslar med homestyling. På sex timmar fyller de tomma bostäder med levande vardagsliv. Det skapar trafik på Hemnet och trängsel på visningarna.

Det ekar ödsligt när Petra går ut i mitten av det enorma vardagsrummet. Isabell drar upp persiennerna och släpper in kaskader av morgonsol över de öppna parkettytorna. Trots att rummet är tomt, sånär som på en dammig skarvsladd, skriker det nästan 50-tal.
– Coolt! Vad tror du om att göra sittplatser i fönsternischen, säger Petra Jensen och gör en anteckning i sin mobil.

Isabell Andén nickar och sveper bort lite damm på kalkstenshyllan över den tidstypiska öppna spisen.
– Och den här lyfter vi fram med en läshörna. Vi måste nog ha någon belysning därifrån, pekar hon och Petra noterar det i listan.

Högre pris på stylade bostäder

Petra och Isabell jobbar på Bjurfors Home som är specialiserade på homestyling inför försäljning. På sex timmar kan de fylla ett tomt hus med vardagsliv och känslan av att ägarna bara är nere och handlar mjölk.
– När bostäderna fotograferats och visningarna fylls av folk är det få som inser att det är stylister som har varit framme. Stylade lägenheter säljs generellt till betydligt högre priser, förklarar Isabell.

Det hörs att de har jobbat länge ihop, när de pratar sig igenom den ekande tomma våningen. Där de ser lördagsfrukostar eller glöggkvällar, ser jag själv bara ödsliga parkettgolv och kala väggar.
– Vi har ju båda jobbat med inredning i många år och upptäcker snabbt en bostads främsta fördelar. Ofta har inte ens de som bor här sett dem, berättar Petra och skickar iväg listan med allt som behövs för dagens uppdrag

Utifrån listan ska nu resten av stylingteamet packa möbler, lampor och alla tänkbara inredningsdetaljer i lastbilen. De hjälper sedan till med att bära och göra tillfälliga installationer av belysning och annat.

Vad säger då säljarna när deras hem har förvandlats så totalt?
– Vi stylade en fantastisk våning i Malmö. Paret hade redan köpt en annan lägenhet och våningen stod tom. När vi var klara stod de plötsligt som fågelholkar i hallen. Någon vecka senare hade de sålt den nya lägenheten och flyttat tillbaks, skrattar Isabell. Vi såg tydligen saker som de hade missat.

”Någon vecka senare hade de sålt den nya lägenheten och flyttat tillbaks.”

Rätt inredning för rätt målgrupp

Isabell sysslar med skådespeleri vid sidan av. Bland annat hade hon en mindre roll i brittiska teveserien Wallander och har gjort reklamfilm för Volvo, Ikea med flera. Hon ser tydliga paralleller till filmens värld.
–En bra homestyling skapar nya drömmar och fantasier. Vårt uppdrag är att göra en scenografi för det. Samtidigt måste det finnas en igenkänning, miljöerna ska vara tydliga. Det handlar om att skala av och renodla, säger Isabell och får medhåll av Petra:
– Det är därför vi exempelvis aldrig arbetar med för starka färger, eller med överdriven färgmatchning. Det drar bara fokus från det som är viktigt – bostadens maximala potential för den tänkta målgruppen, säger Petra som i hela sitt vuxna liv arbetat med design, främst som grafisk designer i reklambranschen.

Och – deras konstnärliga talanger till trots – är det väl just marknadsföring de egentligen sysslar med?
– Vi formulerar ju alltid en målgrupp och gör en marknadsanalys. Vi diskuterar vilka människor som kan tänkas leva i bostaden, skapar deras story. Samtidigt får vi aldrig bli exkluderande. Alla måste känna sig hemma, men också uppleva att de som bor där har lite koll, säger Petra.

Att använda rätt möbler för rätt målgrupp är en självklarhet. Signaturmöbeln i strandvillan passar sällan i studentrummet.

Trängsel på visningarna

”Vår största utmaning är att aldrig gå på rutin.”

Bjurfors Home har ett stort lager som rymmer många olika inredningsstilar och tusentals inredningsprylar.
– Vår största utmaning är att aldrig gå på rutin, säger Isabell. Petra och jag har lite olika stil hemma och kompletterar varandra jättebra. Sen måste man nog vara lite nörd för det här jobbet.

Händer det aldrig att kunderna blir missnöjda?
– De kan ha försökt sälja under en längre period utan att lyckas. När huset väl är stylat ökar besöken i regel snabbt på hemsidan och det strömmar folk till visningarna, berättar Petra.

En enda gång har hon haft en kund som inte lät henne göra som hon ville.
– Hon förstod inte skillnaden mellan att bo i ett hem och att styla ett hem inför försäljning, berättar Petra samtidigt som resten av teamet dundrar in med lådor, soffor och frågande blickar.

Petra och Isabell tömmer sina kaffemuggar och kör igång. Om sex timmar kommer fotografen.

2017-05-19T13:50:29+00:00februari 23rd, 2017|Artiklar|