Dockhus skala 1:1

petra isabell bjurfors homeStylisterna Petra och Isabell har varit med och startat Bjurfors Home som erbjuder professionell homestyling inför försäljning. Tomma bostäder fylls med liv, vilket i regel ger ett betydligt högre slutpris.

– Vi börjar varje uppdrag med att fråga oss vilken tänkt person som ska bo i den miljö vi skapar, berät- tar stylisten Petra Jensen och lyfter ner en Y-stol från lagerhyllan.
Dagens uppdrag är en tom funkistrea vid Davidhalls torg. Petra och kollegan Isabell Andén har rekat där på morgonen. Nu plockar de ihop inredningen på sitt stora lager. Här finns långa rader av möbler och prydliga hyllor med inredningsdetaljer i alla tänkbara stilar.
– Jag tänker mig att det är ett par 55+ som just har sålt villan. Nu vill de bo nära Operan och alla restauranger, resonerar Isabell. Vad tror du om en Jetson-fåtölj och lite mässingsdetaljer?

”Genom att lyfta fram bostadens fördelar lockar vi fler till visningarna.”

Petra nickar och hittar en ullmatta till soffgruppen. Oftast planerar de först vardagsrummet och går sen vidare till övriga rum.

Petra och Isabell har båda lång erfarenhet och är lika passionerade när det gäller homestyling.
– Jag kan inte tänka mig ett roligare jobb, varje dag är en kreativ utmaning. Det är som att leka dockhus i skala ett till ett, skrattar Petra som lekte inredare redan som liten.

Den något yngre Isabell gjorde samma sak, fast i dataspelet Sim City. Hon berättar att det finns massor av knep för att få en bostad att lyfta, både på Hemnet och på visningarna.
– Vi placerar till exempel soffan fri från väggen. Det gör att rummet känns större, fast många tror tvärtom. Fönsternischerna stylar vi i regel luftigt för att släppa in ljus och låta de vackra fönstren tala för sig själva.

Deras mål är att aldrig börja gå på rutin utan att alltid tänka nytt.
– Genom att se och lyfta fram bostadens fördelar lockar vi fler till visningarna. Det ger våra kunder ett högre slutpris, sammanfattar Petra.

2017-05-19T13:50:29+00:00februari 11th, 2017|Artiklar|